ΓΕΝΙΚΟΥ ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟΥ & ΕΛΕΥΘΕΡΗΣ ΒΟΥΛΗΣΗΣ

tarahtiko

Παρασκευή 4 Μαρτίου 2011

Ο νέος νόμος-πλαίσιο για τα Πανεπιστήμια Τι προβλέπεται στις διατάξεις Διαφωνούν τα Κόμματα της Αντιπολίτευσης


Με την κατάθεση, από την Υπουργό Παιδείας κ. Μ. Γιαννάκου, στη Βουλή του νόμου-πλαισίου για την Τριτοβάθμια Εκπαίδευση, εισήλθε στην τελική ευθεία η διαδικασία για την αλλαγή του νομοθετικού πλαισίου που διέπει τη λειτουργία των Πανεπιστημιακών Ιδρυμάτων στη χώρα μας.
Το τελικό κείμενο που κατατέθηκε στη Βουλή εισάγει διαφοροποιήσεις σε μια σειρά από θέματα που ρυθμίζουν τη λειτουργία των Πανεπιστημιακών Ιδρυμάτων, είναι ωστόσο διαφοροποιημένο σε σχέση με το προσχέδιο του νόμου-πλαισίου που είχε παρουσιασθεί το περασμένο καλοκαίρι. Τα κόμματα της Αντιπολίτευσης από το βήμα της Βουλής παρουσίασαν τις παρατηρήσεις τους, αλλά και τις δικές τους θέσεις και προτάσεις για το νομοσχέδιο.

Με την κοινοβουλευτική διαδικασία ψήφισης του νόμου συνέπεσε χρονικά το Συνέδριο της Π.Ο.Σ.Δ.Ε.Π. Οι σύνεδροι ανέδειξαν με ψηφοφορία τη νέα Δ.Ε. Επιπλέον, ενέκριναν τον απολογισμό δράσης της απερχόμενης διοίκησης, ενώ υπερψηφίστηκε με συντριπτική πλειοψηφία πρόταση για την απόρριψη του νόμου-πλαισίου και πρόταση για συνέχιση των κινητοποιήσεων.

Στην τελική ευθεία αλλαγής του νομοθετικού πλαισίου που διέπει την Τριτοβάθμια Εκπαίδευση εισήλθαν οι σχετικές διαδικασίες, με την κατάθεση στη Βουλή, στις 20 Φεβρουαρίου, του νόμου - πλαισίου και την έναρξη της κοινοβουλευτικής διαδικασίας , για να καταστεί νόμος του κράτους . Στα βασικά του σημεία , το νομοσχέδιο που κατατέθηκε στη Βουλή από την Υπουργό Παιδείας κ. Μαριέττα Γιαννάκου, προβλέπει :

- Κάθε A.E.I, συντάσσει τετραετές πρόγραμμα που κινείται εντός των ορίων του κρατικού προϋπολογισμού και του προγράμματος δημοσίων επενδύσεων. Εάν, με ευθύνη του Α.Ε.Ι., δεν υπάρξει τετραετές πρόγραμμα, αναστέλλεται κάθε κρατική χρηματοδότηση προς το A.E.I., με εξαίρεση τους πόρους για τη μισθοδοσία όλων των κατηγοριών προσωπικού, για την κάλυψη λειτουργικών δαπανών, και για τη φοιτητική μέριμνα. Από την άλλη, εάν από το A.E.I, δεν υλοποιηθεί το πρόγραμμα, τότε το A.E.I, χάνει κονδύλια, που θα δοθούν σε κάποιο άλλο ίδρυμα, που έχει υλοποιήσει τους στόχους του. Επίσης, κάθε χρόνο θα δημοσιοποιείται στη Βουλή ετήσιος απολογισμός για κάθε A.E.I.

- Εντός έτους από την έναρξη ισχύος του νόμου, κάθε A.E.I, υποχρεούται να καταρτίσει εσωτερικό κανονισμό λειτουργίας.

Μάλιστα, το Υπουργείο Παιδείας με πρόταση του Εθνικού Συμβουλίου Παιδείας θα καταρτίσει προσωρινό κανονισμό για όσα A.E.I. (10 από τα 23) δεν έχουν τώρα.

Όμως, όσα A.E.I. δεν συντάξουν εσωτερικό κανονισμό δεν θα μπορούν να εκδώσουν κάθε διοικητική πράξη για προκήρυξη θέσεων μελών Δ.Ε.Π., για διορισμό κάθε είδους προσωπικού ή άλλες κανονιστικές πράξεις ή αποφάσεις ζωτικού ενδιαφέροντος.

- Η ανώτατη διάρκεια φοίτησης στις προπτυχιακές σπουδές δεν μπορεί να υπερβαίνει τον ελάχιστο αριθμό εξαμήνων που απαιτούνται για τη λήψη του πτυχίου προσαυξανόμενο κατά 100% (δηλαδή 8 έτη για όσους φοιτούν σε σχολές τετραετούς φοίτησης, 10 σε πενταετούς, 12 σε εξαετούς). Σε εξαιρετικές περιπτώσεις είναι δυνατή η παράταση της ανώτατης διάρκειας φοίτησης του αιτούντος, μέχρι δύο εξάμηνα. Οι φοιτητές έχουν το δικαίωμα να διακόψουν -χωρίς να το αιτιολογήσουν- τις σπουδές τους για όσα εξάμηνα, συνεχόμενα ή μη, επιθυμούν, και πάντως όχι περισσότερα από τον ελάχιστο αριθμό εξαμήνων που απαιτούνται για τη λήψη πτυχίου (8,10 ή 12 εξάμηνα). Για τους νυν φοιτητές που έχουν ξεπεράσει τον ελάχιστο χρόνο σπουδών δίνονται πέντε χρόνια να ολοκληρώσουν τις σπουδές τους. Επίσης, οι τωρινοί φοιτητές που δεν έχουν συμπληρώσει ακόμη τον ελάχιστο αριθμό εξαμήνων που απαιτούνται για τη λήψη του πτυχίου (είναι δηλαδή στο 1ο, 2ο, 3ο, 4ο έτος) μπορούν να συνεχίσουν τις σπουδές τους μέχρι τη συμπλήρωση του ελάχιστου αυτού αριθμού ετών (4, 5 ή 6 έτη) και μετά έχουν άλλα πέντε χρόνια για να ολοκληρώσουν τις σπουδές τους.

- Οι Πρυτανικές Αρχές εκλέγονται με καθολική ψηφοφορία όλων των φοιτητών.

- Για τα συγγράμματα, κάθε σχολή συντάσσει κατάλογο για κάθε μάθημα, από τον οποίο θα επιλέγει ο φοιτητής.

- Εάν κάποιος φοιτητής αποτύχει σε ένα βασικό-προαπαιτούμενο για άλλα μάθημα μπορεί να ζητήσει να εξετασθεί από τριμελή επιτροπή διδασκόντων. Εάν αποτύχει και ενώπιον της επιτροπής δεν μπορεί να παρακολουθήσει σχετικά μαθήματα μεγαλύτερων ετών έως ότου επιτύχει στο μάθημα.

- Καθιερώνονται οι εξωτερικοί κριτές στις κρίσεις για εκλογή ή εξέλιξη κάθε πανεπιστημιακού. Το Υπουργείο Παιδείας δεν θα κάνει έλεγχο νομιμότητας στις εκλογές των μελών, εκτός εάν υπάρξουν ενστάσεις.

- Για την ίδρυση νέων Τμημάτων είναι απαραίτητη η σύνταξη μελέτης σκοπιμότητας και βιωσιμότητας.

- Καθιερώνονται ανταποδοτικές υποτροφίες για τους φοιτητές που εργάζονται, με καθεστώς μερικής απασχόλησης, στο Πανεπιστήμιο, και άτοκα δάνεια για τους σπουδαστές με οικονομικά προβλήματα.

- Αναβαθμίζεται η θέση του Γραμματέα που αποκτά αρμοδιότητες πέραν των διοικητικών υποθέσεων και για τις οικονομικές υποθέσεις του Ιδρύματος.

- Το Ελεγκτικό Συνέδριο ελέγχει μόνο την νομιμότητα (και όχι και τη σκοπιμότητα) των οικονομικών δαπανών κάθε A.E.I.

- Πανεπιστημιακό άσυλο: Η Σύγκλητος αποφασίζει -μέσω του Εσωτερικού Κανονισμού- για το ποιους χώρους προστατεύει το άσυλο, το Πρυτανικό Συμβούλιο αποφασίζει για την άρση του. Επέμβαση δημόσιας δύναμης χωρίς την άδεια επιτρέπεται μόνον εφόσον διαπράττονται αυτόφωρα κακουργήματα ή εγκλήματα κατά της ζωής. Οι παραβάτες των διατάξεων για το άσυλο τιμωρούνται με φυλάκιση τουλάχιστον 6 μηνών.

Προτάσεις Παπανδρέου

Στην παρέμβασή του στη Βουλή, ο Πρόεδρος του ΠΑ.ΣΟ.Κ. κ. Γιώργος Παπανδρέου κωδικοποίησε τις προτάσεις του κόμματός του ως εξής:

- Πλήρης αυτοτέλεια των Ιδρυμάτων Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης.

- Ίδρυση Ανεξάρτητης Αρχής Αξιολόγησης και Πιστοποίησης, που μελλοντικά θα αξιολογεί, εκτός από τα κρατικά και τα μη κρατικά Πανεπιστήμια.

- Τετραετή προγραμματισμό δραστηριοτήτων, με βάση τον οποίο θα γίνει και η συμφωνία με το κράτος για τη χρηματοδότηση του Πανεπιστημίου, επί τη βάσει μετρήσιμων στόχων.

- Ανάρτηση όλων των συγγραμμάτων στην ιστοσελίδα του κάθε Τμήματος.

- Το άσυλο έχει πολύ βαθύτερες ρίζες για την ελευθερία της σκέψης και την ακαδημαϊκή και οπωσδήποτε πρέπει να αντιμετωπισθεί μέσα από τα Πανεπιστήμια.

Τo K.K.E. για το νομοσχέδιο

Ο εισηγητής του Κ.Κ.Ε. κ. Γιώργος Χουρμουζιάδης ανέφερε ότι το νομοσχέδιο διέπεται από τη λογική της διασύνδεσης του Πανεπιστημίου με την επιχειρηματικότητα και τον ανταγωνισμό. Πρόσθεσε ότι «πουθενά δεν υπογραμμίζεται ο δημόσιος και δωρεάν χαρακτήρας των Πανεπιστημίων, δεν προβάλλεται η φιλολαϊκή αποστολή τους, ούτε αναφέρεται η απόφαση για πλήρη κάλυψη των εκπαιδευτικών και ερευνητικών δραστηριοτήτων με γενναίες χρηματοδοτήσεις. Περιγράφονται ωστόσο, ως ένας θελκτικός χώρος για τους επιχειρηματίες, με συγκεκριμένες αναφορές και όχι υπαινιγμούς».

Οι προτάσεις του Συνασπισμού

Ο Πρόεδρος του ΣΥΝ κ. Αλέκος Αλαβάνος παρουσίασε σε συνέντευξη τύπου τις προτάσεις του κόμματός του για το νόμο-πλαίσιο, οι οποίες κατατέθηκαν στη Βουλή με τη μορφή τροπολογιών. Όπως ανέφερε ο κ. Αλαβάνος, από αυτές προβλέπονται:

- Η υποχρέωση του Κράτους να παρέχει την Ανώτατη Εκπαίδευση σε κάθε πολίτη.

- Τα πανεπιστήμια με κοινωνικό χαρακτήρα.

- Οι Εσωτερικοί Κανονισμοί ως παράγοντες αυτοτέλειας.

- Ο Ακαδημαϊκός και Αναπτυξιακός Προγραμματισμός με εγγύηση της δημόσιας χρηματοδότησης.

- Η Διοικητική Υπηρεσία κι ο επικεφαλής της ως όργανο της Συγκλήτου.

- Ο επαναπροσδιορισμός δομής και περιεχομένου προπτυχιακών σπουδών μακριά από τη λογική της διασποράς Σχολών και Τμημάτων του «τίποτα» σε όλη την Ελλάδα για εκλογοθηρικούς λόγους.

- Η πλήρης διαφάνεια για τα τεκταινόμενα στο Πανεπιστήμιο με ενημέρωση διαδικτυακών τόπων.

- Η πλήρης και αποκλειστική απασχόληση στα A.E.I, και Α.Τ.Ε.Ι.

- Η προκήρυξη οργανικών θέσεων στο Δ.Ε.Π.

- Η επιλογή του φοιτητή για σύγγραμμα και βοήθημα, η ενίσχυση συμβατικών και ηλεκτρονικών βιβλιοθηκών.

- Η υποχρέωση απολογισμού απερχόμενων διοικήσεων.

- Η απαγόρευση καταβολής διδάκτρων όχι μόνο για τις προπτυχιακές αλλά και για τις μεταπτυχιακές σπουδές.

- Η στήριξη των φοιτητών με οικονομικά προβλήματα, επέκταση του θεσμού των υποτροφιών, ανταποδοτικές υποτροφίες.

- Μέτρα για τα άτομα με αναπηρία.

- Η αποκατάσταση του Πανεπιστημιακού Ασύλου.

- Το 5% για την Παιδεία.

- Η ελεύθερη πρόσβαση στην Ανώτατη Εκπαίδευση.

Το Επιστημονικό Συμβούλιο της Βουλής για το νομοσχέδιο

Το Επιστημονικό Συμβούλιο της Βουλής ζήτησε να γίνουν ορισμένες αλλαγές στο κείμενο που κατατέθηκε από την Υπουργό Παιδείας. Συγκεκριμένα, ζήτησε να εξειδικευθεί ποιες ακριβώς νοούνται ως αξιόποινες πράξεις παραβίασης του ασύλου, και να εξειδικευθεί επίσης ποιες νοούνται ως «αποφάσεις ζωτικού ενδιαφέροντος», οι οποίες θα θεωρούνται άκυρες εάν κάποιο A.E.I. δεν καταρτίσει εσωτερικό κανονισμό.
source:kapodistriako

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...